.: PENGENALAN:.

Ikatan Mahasiswa Madani atau lebih dikenali sebagai IMAM dikalangan masyarakat kampus merupakan satu-satunya organisasi yang berdaftar dibawah unit agama Bahagian Hal Ehwal Pelajar (HEP) di UiTM Perlis. IMAM bergiat aktif dalam memberi kefahaman dan penghayatan kepada mahasiswa dan juga masyarakat kampus. Keikhlasan setiap mahasiswa/siswi yang menyertai IMAM merupakan asset utama persatuan ini dalam usaha mewujudkan sebuah masyarakat berilmu dan beramal berlandaskan syariat.

Tuesday, March 23, 2010

BELAJAR DARI ALAM

Manusia dengan alam sepatutnya tidak boleh dipisahkan.Kerana Allah jadikan Alam ini untuk manusia.Bukan untuk kerosakan tetapi untuk kebaikan demi ibadah kepada Allah.

Alam dan haiwan selalu digambarkan untuk memcerminkan perangai manusia.

Buaya,sejenis haiwan yang tidak pernah menolak bangkai.Begitulah manusia,terdapat manusia yg menerima apa saja tak kira halal @ haram.Janji masyuk..

Lalat,sejenis haiwan yang hanya akan hinggap pada benda dan tempat kotor seperti najis / sampah-sarap.Begitulah manusia, yang hanya pandai mencari salah/kelemahan/keburukan orang lain.

Sepatutnya kita mencontohi lebah.

Surah An Nahl:68, "Dan Tuhanmu mewahyukan kepada lebah: "Buatlah sarang-sarang di bukit-bukit, di pohon-pohon kayu, dan di tempat-tempat yang dibikin manusia".


Lebah sejenis haiwan yang hanya mengambil debunga yang baik saja untuk dijadikan madu.Beginilah yang sepatutnya diambil pengajaran oleh kita manusia, mencari yang baik-baik untuk pedoman.Mencari tempat ilmu.Berkawan dengan yg soleh/ah.

Moga kita mendapat sesuatu apabila kita BELAJAR DARI ALAM.
Hati manusia juga mudah berubah seperti " Sekali ombak menghempas, sekali juga pantai berubah."


No comments:

Related Posts with Thumbnails