.: PENGENALAN:.

Ikatan Mahasiswa Madani atau lebih dikenali sebagai IMAM dikalangan masyarakat kampus merupakan satu-satunya organisasi yang berdaftar dibawah unit agama Bahagian Hal Ehwal Pelajar (HEP) di UiTM Perlis. IMAM bergiat aktif dalam memberi kefahaman dan penghayatan kepada mahasiswa dan juga masyarakat kampus. Keikhlasan setiap mahasiswa/siswi yang menyertai IMAM merupakan asset utama persatuan ini dalam usaha mewujudkan sebuah masyarakat berilmu dan beramal berlandaskan syariat.

Tuesday, August 24, 2010

Matahari malam...renungkan

Matahari tengah malam atau midnight sun adalah fenomena alam yang terjadi pada bulan-bulan musim panas (summer) di garis lintang utara berdekatan dengan Lingkaran Artik (kutub utara) dimana matahari masih terlihat di tengah malam pada waktu tempatan apabila cuaca cerah.



Pada bulan Mei ramai pelancong dari Asia, Eropah Tengah akan berkunjung ke hujung utara bumi itu untuk menyaksikan fenomena alam tersebut. Salah satu kota tujuan untuk melihat ‘Midnight Sun’ itu adalah Tromso, Bodo, Hammerfest dan Nordkapp.

Tromso adalah kota besar terakhir sebelum memasuki kawasan lingkaran kutub utara. Kota ini terletak Garis 69°40′ Lintang Utara, dan hanya berjarak 350 km dari situ. Pada setiap bulan Mei, matahari akan tenggelam dan langsung terbit di cakerawala kota Tromso.


Negara yang boleh merasakan fenomena ini antara lain: Kanada, AS, Denmark (Greenland), Norwey, Sweden, Finland, Rusia dan Iceland. Seperempat wilayah Finland berada di bahagian utara lingkaran Artik.

Di daerah Svalbard, Norwey, kita tidak akan boleh melihat sunset alias matahari terbit mulai tanggal 19 April sampai 23 Ogos. Bayangkan ketika kita bangun pagi ternyata langit masih gelap.


Fenomena ini disebut polar night, terjadi ketika musim dingin dan matahari tetap berada di bawah horizon (ufuk) sepanjang hari. Bahkan ekstrimnya di beberapa daerah di kutub, matahari akan terus nampak selama 6 bulan.


Durasi midnight sun akan meningkat dari hari ke hari selama titik pusingan matahari pada musim panas di lingkaran kutub kemudian akan mencapai 6 bulan pada kutub.


Di daerah kutub itu sendiri, matahari hanya terbit dan terbenam sekali dalam setahun. Selama 6 bulan ketika matahari berada di atas ufuk, matahari akan terus bergerak di sekitar ufuk, dan mencapai ketinggian tertinggi ketika titik pusingan matahari pada ketika musim panas.



Bagi para pelancong yang mahu melihat midnight sun di Norwey, anda boleh datang ke daerah-daerah di bawah ini:

1. Longyerbyen (Spitzbergen): Apr 20 – Aug 20

2. North Cape (Nordkapp): May 14 - July 30

3. Hammerfest: May 16 - July 27

4. Tromsø/Tromso, Hausberg: May 20 - July 22

5. Narvik, Hausberg: May 25 - July 18

6. Lofoten & Vesterålen: Late May - Mid July

7. Bodø/Bodo: July 4 - July

1 comment:

hanis aleeya aka gadis sepi said...

"Di daerah Svalbard, Norwey, kita tidak akan boleh melihat sunset alias matahari terbit mulai tanggal 19 April sampai 23 Ogos. Bayangkan ketika kita bangun pagi ternyata langit masih gelap."

tolong betulkan.. sunset adalah matahari terbenam. sunrise adalah matahari terbit..

Related Posts with Thumbnails