.: PENGENALAN:.

Ikatan Mahasiswa Madani atau lebih dikenali sebagai IMAM dikalangan masyarakat kampus merupakan satu-satunya organisasi yang berdaftar dibawah unit agama Bahagian Hal Ehwal Pelajar (HEP) di UiTM Perlis. IMAM bergiat aktif dalam memberi kefahaman dan penghayatan kepada mahasiswa dan juga masyarakat kampus. Keikhlasan setiap mahasiswa/siswi yang menyertai IMAM merupakan asset utama persatuan ini dalam usaha mewujudkan sebuah masyarakat berilmu dan beramal berlandaskan syariat.

Tuesday, July 27, 2010

MASA MEMOHON HAJAT




Soalan; Assalamualaikum, Bolehkah kita melakukankan solat hajat selepas solat zohor atau selepas solat istiharah dan dhuha. Terima kasih./


Jawapan;

Memohon hajat dari Allah adalah harus pada bila-bila masa terutama pada saat-saat yang mustajab doa di antaranya ketika dalam solat dan sebaik selepas solat (sama ada solat fardhu, solat-solat sunat rawatib, solat malam, solat hajat dan sebagainya). Berdoa di dalam solat lebih baik dari berdoa selepas solat. Antara tempat yang mustajab doa dalam solat ialah ketika sujud dan sebelum memberi salam (yakni selepas habis membaca tahiyat dan selawat). Sabda Nabi –sallallahu ‘alaihi wasallam-; “Saat paling hampir seorang hamba dengan Tuhannya (yakni Allah) ialah ketika dia sujud. Maka banyaklah berdoa (pada ketika itu)” (HR Imam Muslim dari Abu Hurairah –radhiyallahu ‘anhu-). Dalam hadis mengenai bacaan tahiyyat, selepas mengajar bacaan tahiyyat kepada para sahabat, Nabi berkata; “Kemudian (yakni apabila selesai membaca tahiyyat) pilihlah pemintaan yang ia kehendaki (dari Allah)[1]” (HR Imam Muslim dari Abdullah –radhiyallahu ‘anhu-).

Adapun solat hajat, harus ia dikerjakan pada bila-bila masa kecuali waktu-waktu yang dilarang solat iaitu;
a) Selepas menunaikan solat subuh hinggalah matahari meninggi dengan kadar segalah (yakni kira-kira 15 selepas terbit matahari).
b) Selepas menunaikan solat asar hingga matahari terbenam sepenuhnya
c) Tatkala matahari berada di tengah langit hingga tergelincir darinya (yakni masuk waktu zohor).

Masa terbaik untuk solat hajat ialah selepas tengah malam atau selepas dua-pertiganya. Sabda Rasulullah –sallallahu ‘alaihi wasallam-; “Apabila malam masuk sepertiga yang akhir, Allah turun ke langit dunia dan berkata; ‘Siapakah yang meminta untuk aku berikan permintaannya? Siapakah yang berdoa untuk aku kabulkan doanya? Siapakah yang beristighfar (memohon ampun) untuk aku ampuninya?’” (HR Imam al-Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah –radhiyallahu ‘anhu-)

Wallahu a'lam.

Nota hujung;

[1] Berkata Imam an-Nawawi; hadis ini menunjukkan bahawa digalakkan berdoa ketika di hujung solat sebelum memberi salam. Harus apa sahaja doa yang dikehendaki untuk urusan akhirat mahupun urusan dunia asalkan bukan suatu yang berupa dosa. Itulah yang menjadi pegangan jumhur ulamak. Namun Imam Abu Hanifah berpendapat; tidak harus melainkan doa yang maktsur dari al-Quran atau as-Sunnah. (Syarah Soheh Muslim, juz. 14, Kitab as-Solah, bab at-Tasyahhud di as-Solah)

No comments:

Related Posts with Thumbnails