.: PENGENALAN:.

Ikatan Mahasiswa Madani atau lebih dikenali sebagai IMAM dikalangan masyarakat kampus merupakan satu-satunya organisasi yang berdaftar dibawah unit agama Bahagian Hal Ehwal Pelajar (HEP) di UiTM Perlis. IMAM bergiat aktif dalam memberi kefahaman dan penghayatan kepada mahasiswa dan juga masyarakat kampus. Keikhlasan setiap mahasiswa/siswi yang menyertai IMAM merupakan asset utama persatuan ini dalam usaha mewujudkan sebuah masyarakat berilmu dan beramal berlandaskan syariat.

Monday, June 7, 2010

Mari Mengenali Muhammad al-Fateh Pembebas Constantinople


D
ilahirkan pada 29 Mac 1432 Masihi di Adrianapolis (sempadan Turki-Bulgaria). Menerima pendidikan yang bersepadu. Guru agamanya Syeikh Samsudin al-Wali (berketurunan Sayidina Abu Bakar al-Siddiq r.a). dalam ilmu peperangan, baginda telah diajar taktik dan strategi peperangan, memanah dan menunggang kuda oleh panglima-panglima tentera.

Fasih bertutur dalam tujuh bahasa: Arab, Latin, Greek, Serbia, Turki, Parsi dan Hebrew. Ayahandanya, Sultan Murad II telah melantiknya sebgai pemangku khalifah semasa baginda berusia 12 tahun dengan tujuan mendidik, semasa pergi bersuluk (mengasingkan diri untuk bertafakur,menenangkan fikiran) ke Pulau Magnesia.

Sifat Mukminnya
Baginda bersifat tawaduk, rendah diri, tenang, berani,sabar, tegas dan kuat menyimpan rahsia. Sangat cintakan ulama dan selalu berbincang dengan mereka. Sentiasa membawa ulama ke medan perang bagi membakar semangat jihad tenteranya.

Pada kali pertama solat Jumaat hendak didirikan setelah Constantinople dibebaskan, timbul pertanyaan siapa yang layak menjadi imam.

Baginda memerintahkan kesemua tenteranya termasuk dirinya bangun lantas bertanya, “Siapa di antara kita sejak baligh hingga sekarang pernah meninggalkan solat fardu walau sekali sila duduk!” Tiada seorang pun yang duduk, kerana tidak seorang mereka pernah meninggalkan solat fardu.

Baginda bertanyakan lagi, “Siapa di antara kita yang sejak baligh hingga kini pernah meninggalkan solat rawatib sila duduk!” Sebahagian daripada tenteranya duduk.

Kemudian baginda bertanya lagi, “Siapa di antara kamu sejak baligh hingga ke saat ini pernah meninggalkan solat tahajud walaupun satu malam, sila duduk!” Kali ini semuanya duduk, kecuali Sultan Muhammad al-Fatih sendiri. Bagindalah yang mejadi imam.


Sifat Profesionalnya
• Dua tahun mengkaji pelan Kota Constantinople pada setiap malam bagi mengenal pasti lokasi kelemahannya.
• Mengarah dibinanya meriam besar yang boleh menembak bom seberat 300kg sejauh 1 batu.
• Benteng Rumeli Hissari dibina di tebing sebelah Eropah, sebagai strategi mengawal rapi kapal-kapal yang melintasi Selat Bosphorus.
• Perjanjian damai dibuat dengan pihak Wallachia, Serbia dan Hungary untuk memencilkan Constantinople.
• Mengarahkan penggunaan menara bergerak yang lebih tinggi dari dinding kubu Byzantine dan memuatkan ratusan tentera.
• Mengangkut kapal-kapal ke atas gunung dan kemudian diluncurkan semula ke perairan Teluk Golden Horn. Taktik ini diakui sebagai antara taktik peperangan (warfare strategy) yang terbaik di dunia oleh para sejarawan Barat sendiri.


No comments:

Related Posts with Thumbnails